מה חשוב לבדוק לפני קניית שעון רולקס וינטג'?

Gotawatch > מה חשוב לבדוק לפני קניית שעון רולקס וינטג'?

מה חשוב לבדוק לפני קניית שעון רולקס וינטג'?

מה חשוב לבדוק לפני קניית שעון רולקס וינטג'?

רכישה של שעון רולקס וינטג' יכולה להיות חוויה מאיימת במידה מסוימת ואפילו מפחידה. זאת כיוון שהשוק בימינו מוצף בשעוני רולקס מזויפים ובשעונים שהורכבו מחלקים מקוריים של רולקס, בשילוב עם חלקים שאינם מקוריים. שעונים הכוללים חלקים מקוריים המשולבים בחלקים שאינם מקוריים, נקראים בעגה של אספני השעונים: "Franke Watches", על שם אותו פרנקשטיין שהפיח חיים ביצור ש"הרכיב" מאיברים שחיבר לכדי גוף אחד. ישנם גם שעונים כאלו הכוללים אך ורק רכיבים מקוריים של רולקס, שפשוט חוברו יחדיו ממספר שעונים שפורקו או שחוברו לא בתצורה המקורית לשמה יוצרו. בין כך ובין כך, לא מדובר ברולקס מקורי וחשוב להיות ערים לכך.

שעון רולקס יוקרתי

במאמר שלפניכם, אנו בצוות גוטהלף ע. שעונים, נפרט אודות מספר נקודות חשובות שיש לתת עליהן את הדעת לפני שרוכשים שעון רולקס וינטג'. לפני שנפתח בדברים נציין כי מטבע הדברים לא נוכל לספק לכם את כל המידע כולו כשלמעשה גם אם יכולנו לכתוב מספר ספרים בנושא, לא היה זה מספיק בשביל להקיף את כל הידע הקשור לשעוני רולקס וינטג'. יחד עם זאת, עד שתסיימו לקרוא את המאמר שלפניכם, יהיה לכם מושג טוב, גם אם בסיסי, בנוגע לאופן שבו תוכלו להימנע מרכישה של שעון מזויף או לא אותנטי ב-100 אחוז.

החשיבות העליונה של החוגה

החוגה (Dial) היא בין החלקים החשובים ביותר שיש לשים אליהם לב כאשר בוחנים שעון רולקס וינטג'. רבים לא מודעים לכך, אבל חלק ניכר מהערך של השעון, נגזר מערך החוגה ולפיכך יש לשים לב בראש ובראשונה לחלק הזה. סך הכול כשבוחנים את החוגה של שעון רולקס וינטג', יש לשאול שלוש שאלות:

  • האם החוגה אותנטית? – זוהי "שאלת מיליון הדולר" שיש לשאול כשמסתכלים מקרוב על שעון רולקס וינטג'. ישנה רק דרך אחת המאפשרת להבין האם מדובר בחוגה אותנטית או לא והיא כוללת בחינה מעמיקה ומדוקדקת שלה. שימו לב – נכון להיום ישנם זייפנים המסוגלים לייצר חיקויים ברמה גבוהה מאוד, בעיקר כשמדובר בדגמים יקרים במיוחד. אי לכך, אם אתם שוקלים לרכוש שעון יקר מאוד, הרשו לנו להמליץ לכם "לא לנסות את זה בבית". אם ההשקעה רצינית ואתם מעוניינים לנטרל את האפשרות לטעות שתוביל לרכישה של שעון מזויף, טוב תעשו אם תדרשו לקחת את השעון למומחה. ובכל זאת, באפשרותכם לזהות זיופים בחלק ניכר מהמקרים פשוט על ידי השוואת החוגה לחוגה של שעון מקורי (ניתן להשיג תמונה של חוגה מקורית בהתאם לדגם דרך האינטרנט או בספרים מקצועיים). בחנו היטב את האותיות והספרות, הבינו האם הן אמורות להיות חרוטות, שטוחות או בולטות, חפשו כל אלמנט פחות ממושלם ודעו כי רולקס לא עושה טעויות, כך שאם ישנו ולו פרט אחד שלא מאופיין בסימטריה ושלמות, ככול הנראה לא מדובר בדבר האמתי.
  • האם ישנה התאמה בין השעון לחוגה? – כפי שציינו, ייתכן שכל החלקים המרכיבים את השעון שיוצג לכם, אכן יוצרו במפעלי החברה, אך לאו דווקא נועדו להשתלב לכדי שעון אחד. אם אכן כך הם פני הדברים, צריך לזכור שערך השעון צריך להיות נמוך יותר מערכו של שעון אותנטי לחלוטין שיוצר והורכב במפעלי החברה כיחידה אחת. לפיכך יש לבדוק האם גיל החוגה תואם לגיל השעון. כדי לבחון זאת, הדרך הקלה ביותר היא לבחון את החומר הזרחני שנעשה בו שימוש בחוגה. רולקס השתמשה בחומרים שונים בתקופות שונות. לפי סדר כרונולוגי, עד שנות ה-60 נעשה שימוש ברדיום, עד 1998 נעשה שימוש בטריטיום, בין 1998 לתחילת 1999 נעשה שימוש בלומינובה (Luminova) ומתחילת 1999 ועד ימינו אנו, בסופר לומינובה וכרומלייט (Chromalight). סוג החומר מצוין בחלק התחתון של החוגה (מתחת לספרה 6) וגם הסימון שבו נעשה שימוש לציון סוג החומר הזרחני, השתנה בין השנים. כך לדוגמה שעונים שיוצרו בתקופת המעבר בין רדיום לטריטיום ב-1964-1963 הנושאים את הכיתוב "SWISS", הם שעונים שנעשה בהם שימוש בטריטיום. לעומת זאת שעונים עם טריטיום שיוצרו בין 1967-1964, סומנו עם הכיתוב "T-Swiss-T" או "Swiss – T<25". לאור זאת, אם מוצג לכם שעון שמבחינה היסטורית אמור להכיל טריטיום, אבל במקום טריטיום החוגה שלו זוהרת הודות ללומינובה, עליכם להסיק כי מדובר בשעון לא מקורי.
  • מה הוא המצב של החוגה? – כעת עליכם לבחון את המצב של החוגה. יש לציין בהקשר זה כי לא כל "פגם" אכן מהווה עדות לכך שמדובר בשעון מזויף: אם הגוון של החוגה דהה בצורה אחידה והפך לחום, ייתכן שמדובר בחוגה יקרה במיוחד והדבר נכון גם בנוגע לחוגה סדוקה. ישנם אף אספנים שמחבבים במיוחד חוגות עם סדקים, הנקראות בחיבה: "עכבישים". מה שעליכם לחפש זה בעיקר חוסר אחידות ופגמים לא רצויים כמו כתמים, נקודה זוהרת חסרה, חוסר אחידות בין עוצמת הזוהר של המחוגים לבין העוצמה שבה זוהרות הספרות ועוד. למשל חוגה שיוצרה לפני מספר עשורים המכילה טריטיום, לא תזהר בחושך באותה עוצמה שבה יזהרו מחוגים הזוהרים הודות לשימוש בסופר לומינובה.

שימו לב לחריטות על גוף השעון

ברוב המוחלט של הדגמים, תוכלו למצוא ספרות החרוטות על גוף השעון, בין התפסנים המעגנים את רצועת היד למקומה: מספר המודל מופיע באזור השעה 12:00 ואילו המספר הסידורי מופיע באזור השעה שש. בעזרת המספרים שתחשפו, תוכלו לאתר תמונות של שעונים אחרים שישמשו לכם להשוואה ולבחינת האותנטיות של השעון שלפניכם. יש לציין כי בעזרת המספר הסידורי החרוט על גוף השעון, תוכלו גם לגלות האם השעון שמוצע לכם, הוא שעון גנוב. הערה חשובה נוספת בנוגע לספרות החרוטות על גוף השעון – אם המספר הסידורי מתחיל בספרות 44, ככול הנראה אתם מסתכלים על חלק חלופי ולא על החלק המקורי אתו בא השעון לעולם.

מסמכים בבקשה

האם הקופסה והמסמכים מהווים הוכחה לאותנטיות של השעון? כמובן שלא. יחד עם זאת, הקופסה והמסמכים המקוריים יכולים בהחלט לא רק לסייע לכם להתחקות אחר ההיסטוריה של השעון, אלא גם להעלות את הערך שלו באופן משמעותי. חשוב להבין שכיום ניתן לרכוש קופסאות ומסמכים מקוריים בקלות רבה מאוד. אי לכך, הסוחר חסר המצפון יכול פשוט לנסות למכור לכם שעון רולקס בצירוף מסמכים וקופסה של חברת רולקס, שפשוט לא קשורים לשעון בשום צורה או אופן ולטעון כי מדובר בסט שלם.
לאור זאת, עליכם לשים לב לכל סימן מחשיד ובעיקר לשים לב האם ישנו חוסר התאמה בין המספר הסידורי החרוט על גוף השעון, לבין המספר הסידורי המופיע במסמכים. במקרה כזה, כל הנורות האדומות צריכות להידלק בבת אחת. בנוסף יש לשים לב האם מנסים למכור לכם שעון וינטג' וקופסה חדשה לגמרי.

לחזרה לדף הבית: gotawatch.com

Share with

התחילו להקליד ולחצו ENTER לחיפוש

Shopping Cart

אין מוצרים בסל הקניות.