מה זה שעון גולדפילד?

Gotawatch > מה זה שעון גולדפילד?

מה זה שעון גולדפילד?

בעשורים האחרונים, הופיע חומר גלם חדש בתחום התכשיטים – גולד פילד (או גולדפילד, תלוי את מי תשאלו). הגולדפילד הוא טכניקה של ייצור תכשיטים, בה ציפוי של זהב מחובר בלחץ ובחום למתכת-בסיס אחרת (למשל, פליז, נחושת או סטרלינג סילבר). בדרך זו, משמש הזהב כשכבת הציפוי החיצונית, שרמת טוהר הזהב בה נעה בין עשרה ל-14 קראט. לא רק שהשיטה מאפשרת, בדרך זו להוריד משמעותית את מחירן של התכשיט העשוי בדרך זו, אלא שניתן גם באמצעותה להשיג תיקון של בעיות אחרות שמעורר תכשיט שכולו עשוי זהב, כמו משקל וכד'. ציפוי הזהב על תכשיט גולדפילד יהיה עבה דיו על מנת למנוע קילוף ספונטני או תוצאה של זמן, התחמצנות או השחרה של המתכת שמתחתיו. לרוב, מתכת הבסיס תהיה פליז או נחושת, כך שהתוצאה שתתקבל תהיה תכשיט העשוי מתכת שנראית כזהב, אולם במחיר זול בהרבה מתכשיט זהב. תכשיט כזה יכול לשמש עד ל-30 שנה ללא שחיקה משמעותית כשהוא מצוי בשימוש יומיומי.

אוקיי,

בואו נחזור מעט אחורה, ונתחיל משם.

מה זה זהב? מהו קראט ולמה אנחנו צריכים למדוד אותו?

זהב הוא המתכת הראשונה שגילו בני האדם. בנוסף להיותו של הזהב צהוב, מבריק, גמיש ומוליך חשמל, יתרונותיו המשמעותיים הנוספים הוא שהוא אינו מתחמצן ושומר על צבעו. נטייתו שלא להתרכב עם מתכות וחומרים אחרים ולהישאר טהור, הופכת אותו לחומר גלם מבוקש ושימושי במגוון רחב של תחומים. על מנת שיהיה ניתן לעבד את הזהב בקלות רבה יותר, הוא מעורבב במכוון בתהליך הייצור של התכשיט במתכות נוספות, אשר מעניקות לו תכונות החסרות לו (כעמידות וחוזק) או מחזקות תכונות קיימות שלו (כמו גמישות).

אותו סימון K של יחידת הקראט שאנו מכירים מסמלת את אחוזי הזהב הטהור בסגסוגת ונע משני קראט ועד ל-24. מאחר ומבחינה מעשית, לא ניתן לייצר תכשיטים העשויים זהב טהור (24 קראט) יש צורך להוסיף לזהב מתכות נוספות המשביחות את תכונותיו, אבל אינן פוגמות בערכו. כאן, לא מדובר בציפוי זהב היושב על גבי מתכת אחרת, אלא בסגסוגת זהב שהיחס בינה לבין המתכת הנוספת נע בהתאם לתכונות הנדרשות ממנה.

איך נקבע צבעו של הזהב?

הקראטים בזהב אינם, בהכרח, משתקפים בצבעה הנראה לעין של המתכת. על הצבע משפיעים אחוזי וסוגי המתכות שנוספות אל הזהב כדי להשיג צבע וקראט מסוימים. כיום, ניתן לרכוש תכשיטים בהם הזהב מגיע בצבעים שונים ובקראטים שונים, ללא תלות של המרכיבים הללו האחד בשני.

לצורך המחשה, ניקח זהב מסוג 18K (כלומר – 75% זהב + 25% מתכת / מתכות שאינן זהב):

על מנת לקבל זהב אדום – נוסיף לזהב 25% נחושת

על מנת לקבל זהב ורוד – יתווספו לזהב 12.25% נחושת + 12.75% כסף (המספרים משתנים)

כדי להשיג זהב לבן – יתווספו לזהב 25% פלטינום / פלדיום או 10% פלדיום + 10% ניקל + 5% אבץ

כדי ליצור זהב אפור-לבן – נוסיף לזהב הטהור 17% ברזל + 8% נחושת

על מנת ליצור זהב ירוק שנע מבהיר מאד ועד לירוק כהה – הבסיס יהיה כסף (לירוק בהיר 25%), ויתווספו אחוזי נחושת וקדמיום ככל שנרצה להכהות את הצבע

לזהב כחול בהיר יתווסף ברזל ואילו לצורך יצירת זהב סגול יתווסף אלומיניום לזהב הטהור.

כל אלה, כאמור, יוצרים את הזהב עצמו, הם אינם מערבים טכניקה של ציפוי זהב (Gold Plating), ציפוי זהב חשמלי (Gold Electroplate) או גולדפילד.

מהו, אם כן, גולדפילד? מהו תכונותיו?

גולדפילד (Gold Filled) כשמו הוא – זהב אשר ממולא במתכת אחרת, זולה יותר שאינה זהב, כאשר הזהב בדרגת טוהר של עשרה עד 14 קרט משמש כציפוי החיצוני ומתחתיו מצויה מתכת הבסיס, המתכת הזולה יותר.

את הקווים המנחים לאיכותו של תכשיט גולדפילד קבעה הוועדה הפדרלית למסחר בארה"ב (FTC) – תכולת הזהב בתכשיט גולדפילד חייבת להיות לפחות ביחס של 1/20 למשקלו של התכשיט. מאחר ותכשיט גולדפילד ממוצע מכיל לפחות 5% זהב בן 12 קראט ומעלה או לפחות 10% זהב בן 10 קראט, תכשיט כזה יכול להכיל רק בין 2.5% ל-5% זהב טהור, שאמנם מעניקים לו גלאם, אבל הם נמוכים משמעותית מאחוזי הזהב הקיימים בתכשיט זהב אחר.

חסרון יחסי נוסף של שעון גולדפילד, למשל, הוא עובי הציפוי הנדרש על מנת להיות עמיד. כך שתכשיט גולדפילד יהיה עבה פי חמישה עד עשרה יותר מתכשיט המצופה בזהב בטכניקה הרגילה ויהיה פי 15 עד 25 יותר עבה מתכשיט שצופה זהב בציפוי זהב חשמלי (Gold Electroplate). לעומת זאת, גמישות ייצורו של הגולדפילד מהווה יתרון משמעותי, שכן במהלך ייצור הגולדפילד אפשר לקבוע מה יהיה עובייה של שכבת הציפוי, כמה קראט היא תהיה וגם את צבעה הרצוי. בנוסף, בתהליך זה, הזהב עצמו, כשכבה החיצונית, גמיש וניתנת לעיבוד בקלות באמצעים מכניים, וזאת, לצד העמידות והחוזק המתקבלים כתוצאה מהוספת מתכת-הבסיס (אותה הזכרנו בהתחלת המאמר).

בשורה התחתונה,

כעת, לאחר שההבדלים ברורים ומובנים, כל אחד יכול להחליט האם הוא מעדיף שעון גולדפילד, שעון מצופה זהב או שעון זהב.

Share with

התחילו להקליד ולחצו ENTER לחיפוש

Shopping Cart

אין מוצרים בסל הקניות.