מדוע שעוני רולקס הם המבוקשים ביותר?

Gotawatch > מדוע שעוני רולקס הם המבוקשים ביותר?

מדוע שעוני רולקס הם המבוקשים ביותר?

מדוע שעוני רולקס הם המבוקשים ביותר?

בהשוואה למכלול האקססוריז בהם יכולות להצטייד נשים, ארסנל האקססוריז הגברי דל להכעיס. הגבר האירופאי עוד יכול להתהדר בחפתים איכותיים או עניבה משובחת, אבל הגבר הישראלי לכל היותר יכול להתבלט בשעון היד שלו. מן הסתם בתקופה הנוכחית שעוני היד חוטאים למטרה המקורית לשמה נוצרו והכוונה היא לכך שבניגוד לשנים עברו, כיום כדי לדעת מה השעה, אף אחד לא צריך לענוד שעון יוקרתי. בעידן שבו לכולנו יש שעון בטלפון החכם שלא מש מאתנו לרגע קט, השעון הוא סמל סטטוס גרידא, או אקססורי המשתלב בתדמית של הבעלים שלו ומשלים אותה.
תעשיית שעוני היוקרה המציעה שעונים שעולים הרבה מאוד כסף, פועלת מטבע הדברים בדיוק על הנישה הזו והמותג שמוביל ביד רמה את שוק שעוני היוקרה, הוא רולקס כמובן. העניין הוא ששעוני רולקס נמצאים בסביבה כבר יותר מ-100 שנים, כשההיסטוריה של המותג מתחילה אי שם בתחילת המאה הקודמת.

שעון רולקס יוקרתי

היסטוריה של מותג

האנס וילסדורף וגיסו אלפרד דייויס, ייסדו בלונדון בשנת 1905, חברה בשם "וילסדורף ודייויס". עיקר עיסוקה של החברה בשנותיה הראשונות, היה ייבוא של מנגנוני שעונים של חברת "הרמן אגלר" (שוויץ) לצורך הרכבה של שעונים איכותיים במיוחד. את השעונים הראשונים שלהם, מכרו לצורפים שחרטו את שמם על השעון. בשנת 1908, נרשם השם המפורסם (רולקס) כסימן מסחר כשבשנה זו הפעילות של החברה הועתקה מלונדון שבאנגליה, לשווייץ.
הסיבה בגינה החברה עברה לשווייץ היא שהמס שהוטל על הכסף והזהב (המתכות שמהן יוצרו שעוני רולקס) בשווייץ, היה נמוך יותר בצורה משמעותית מהמס שהוטל באנגליה. רק שבע שנים מאוחר יותר, ב-1915, שינתה החברה את שמה לרולקס. שמה של החברה שונה מספר פעמים מאז הוקמה: בשנת 1919 היא פעלה תחת השם "Rolex Watch Company" ("חברת השעונים רולקס"), לאחר מכן השם שלה שונה ל"Montres Rolex, SA" ובסופו של דבר נבחר השם שמלווה אותה עד היום: "Rolex, SA".
אם אתם תוהים לגבי מקור השם המפורסם, "רולקס", צר לנו לאכזב אתכם, אבל לצערנו תאלצו להמשיך לתהות. אמנם ישנן לא מעט תיאוריות בנושא, אך האמת היא שאיש לא יודע מה הוא המקור המדויק. כך לדוגמה לפי רבים מדובר בסך הכול בשם שלדעת קברניטי החברה בשנותיה הראשונות ניתן היה להגות בקלות, ללא קשר לשפת האם של הדובר בעוד שאחרים סבורים כי מדובר באונומטופאה, שכן המצלול של המילה "רולקס", מזכיר במידה רבה את הצליל ששומעים כאשר מותחים את השעון.
נכון להיום (2016) ההכנסה השנתית של החברה, המעסיקה קרוב ל-3000 עובדים, עומדת על 4.7 מיליארד דולר.

שילוב נדיר בין חדשנות לקלאסיקה

רבים מייחסים את ההצלחה של שעוני רולקס לאסטרטגיה המבוססת באופן פרדוקסלי על ערכים מנוגדים: מצד אחד החברה שמה דגש חזק על חדשנות ומצד שני על קלאסיקה, שמרנות ומסורת. בכל הקשור לחדשנות, חברת רולקס היא למעשה בין החשובות בתחום השעונים. להלן רק חלק קטן ביותר מהחידושים שהובילה החברה בתחום, בחמישים השנים הראשונות לקיומה:

  • 1926 – בשנה זו הוציאה לשוק החברה דגם מיוחד במינו, הנקרא "Oyster"". ייחודו של הדגם בא לידי ביטוי בכך שהיה זה שעון היד העמיד למים הראשון בהיסטוריה.
  • 1945 – בשנה זה השיקה החברה את שעון היד הראשון שהציג את התאריך ("Rolex Datejust").
  • 1953 – קרוב לשלושה עשורים לאחר שפיתחה את שעון היד הראשון שהיה עמיד למים, השיקה את שעון היד הראשון שניתן היה לצלול אתו לעומק של 100 מטר ("Rolex Oyster Perpetual Submariner").
  • 1954 – שנה אחת בלבד לאחר שהיממה את העולם כולו עם אותו שעון שניתן היה לצלול אתו לעומקים מרשימים, שחררה את שעון היד הראשון שאיפשר לעונד אותו, לראות את השעה בשני אזורי זמן שונים ("Rolex GMT Master"). השעון עוצב בשיתוף עם חברת התעופה "Pan American Airways" ולמעשה ניתן במתנה לעובדי החברה שלקחו חלק בטיסות הארוכות, שנהגו לנחות מדי טיסה באזור זמן שונה.

שליטה מלאה על הדגמים והכמויות

המטה העולמי של החברה, הממוקם בשווייץ, מחזיק בשליטה מלאה הן על הדגמים המיוצרים והן על הכמויות המיוצרות. הכוונה היא להרכב הדגמים ולכמויות השעונים הנמכרים בכל מדינה ודרך כל משווק או זכיין. השליטה החזקה והקפדנית הזו, המאפיינת את החברה מיומה הראשון, מאפשרת לה להילחם ביד רמה בתופעת הייבוא המקביל: בכל פעם שהחברה מצליחה לזהות מצב שבו המקור של השעונים המשווקים על ידי יבואן מקביל במדינה מסוימת הוא באחד מהמשווקים הרשמיים שלה, היא פשוט מפסיקה לספק לו סחורה וכך מחסלת את המקור של היבואן המקביל תוך זמן קצר.

לשמור על המחיר בכל מחיר

חברת רולקס, לאורך כל שנות קיומה, לא הציבה יעדי מכירות כאלו ואחרים לזכיינים ולמשווקים המורשים שלה והדבר נכון גם כיום. מדובר למעשה בחלק מהאסטרטגיה של החברה, שנועדה לשמור על מחירי השעונים ולמנוע מצב שבו הזכיינים יחושו לחץ וירגישו שהם חייבים למכור את השעונים בכל מחיר (תרתי משמע). רבים לא יודעים זאת, אבל בעקבות המיתון העולמי ב-2009, על מנת למנוע היווצרות של עודף היצע, רולקס העולמית סגרה לא מעט נקודות מכירה ברחבי העולם ואפילו קנתה מלאים בחזרה מהמשווקים.

שלמות ללא פשרות

הרבה מאוד מומחים ניסו להסביר את סוד הקסם של החברה המצליחה והאמת היא שככול הנראה באמת ישנן דרכים רבות להסביר את סוד הקסם שלה. יחד עם זאת, נראה כי בסופו של דבר הכל מתנקז למילה אחת: שלמות. השעונים שמייצרת החברה הם ככול הנראה הדבר הקרוב ביותר לשלמות שניתן לרכוש בכסף. זוהי אולי הסיבה שלפי ההערכות, למעלה מ-70% משעוני היוקרה המזויפים בעולם, מנסים לחקות את השעונים של חברת רולקס: כולם חולמים להחזיק שלמות על זמנית ביד, רק בעלי רולקס מגשימים את החלום הזה.

חזרה לדף הבית: gotawatch.com

Share with

התחילו להקליד ולחצו ENTER לחיפוש

Shopping Cart

אין מוצרים בסל הקניות.